Oslo kulturskole, Tøyenbekken 5. 0188 Oslo   Telefon: 22 05 77 70    
Denne siden er skrevet ut fra www.oslokulturskole.no

Fremtidens skuespillere utfordres

Våren er som alltid en intens tid for Oslo kulturskoles elever på heltidsstudiet Forstudium teater. Men i år mer enn vanlig. De står midt oppe i opptaksprøver til videre teaterutdannelse når Koronakrisen er et faktum. Og alt blir annerledes.

Denne saken er hentet fra Kulturbyen Oslo på My Newsdesk
 
 
Monologene de har øvet på siden jul, må plutselig leveres på video, tatt opp på mobilen. Møtene i rommet, som jo er der teatret vanligvis skapes, kan ikke finne sted. Andre løsninger må raskt finnes opp. Og hva skjer med den avsluttende forestillingen som skulle finne sted i juni?
 
Snur seg rundt
Det virtuelle teaterrommet utforskes i et høyt tempo. Planlagt undervisning får nye perspektiver. For eksempel var Utenforskap et tema teaterelevene jobbet med før koronakrisen. Det var på vei inn i et 4-ukers tekst og bevegelsesprosjekt med utgangspunkt i Shakespeares Romeo og Julie, der Utenforskap var et hovedtema. Og plutselig ble det temaet mer aktuelt enn man kunne drømt om, siden alle plutselig ble isolert fra hverandre. Undervisningsmetoden måtte endres fra den ene dagen til den andre. Lærerne, skuespiller Ingri Enger Damon og dansepedagog Vigdis Langeggen instruerer og gir oppgaver via zoom, og elevene produserer lydfiler og videoer som så deles i gruppen. De tomme uterommene taes i bruk, og alle må på rekordtid lære seg å klippe og lime digitalt.
 
Teater er samtiden – nå i videoformater
Videodeling og produksjon av videoer er undervisningsmetoder nå. Det snakkes og diskuteres i zoom, og det øves på øvelser, teknikker, manus og bevegelse. Parallelt jobber nesten samtlige elver med opptaksprøver, som nå også skal foregå via video. Så, det er bra å få øvet seg på å filme seg selv, uansett. Og «self-tapes» er jo kommet for å bli, og er etter hvert blitt svært vanlige i filmbransjen: det at du gjør opptak av deg selv, som prøve for en rolle. Så denne øvelsen, om enn påtvunget, kommer godt med i fremtidig skuespillerkarriere. Og kanskje kommer denne koronakrisen til å endre teaterbransjen på måter vi ennå ikke vet noe om.
 
– Dette hadde vi aldri drømt om skulle skje. Men teater er en formidlingsform som handler om samtiden, så vi kunne ikke bli utfordret mer som lærer for fremtidens skuespillere, sier Ingri Enger Damon, teaterlærer for tekst og skuespillerteknikker i Oslo kulturskole
 
Avslutningsforestillingen – fra ensemblearbeid til lyd og videoteater om samtiden.
Årets kull hadde allerede øvd i to uker på sin avslutningsforestilling: Eugene Ionescos Neshornet rett før koronaen slo til. Premieren er planlagt til juni. Nå har regissør Simone Thiis måttet snu seg helt rundt, og har skrinlagt prosjektet. Hun vil i stedet bruke den situasjonen vi er midt oppe i, finne aktuelle tekster og også be elevene skape eget materiale, for å sette sammen et lyd og videoverk, et visuelt hørespill. Så i stedet for å bruke midler på scenografi og lysdesign, har vi nå funnet en god video og lydtekniker.  
 
Elevene vil kanskje savne ensemble-arbeidet på scenen, men resultatet blir jo noe som de alltid vil kunne ta med seg, og som jo potensielt kan nå mange flere enn det en tradisjonell forestilling vil kunne gjøre.
 
– Å lage video rundt tema Utenforskap var mindre utfordrende enn vi først trodde. Mer interessant grunnlag finnes ikke. Når man er ute og går ser man at noe mangler. Alt er stille. Så nå ser man bare tomme husker som knirker i vinden, sier elev Mikael Barr Kongsteien.
 
Søknadsfrist for skoleåret 2020–2021 er 1. april 2020